keskiviikko 22. heinäkuuta 2015

6.-10.7 Matka edistyy ja maisemat vaihtuvat

Maanantai 6.7. Rein-joki jää taakse


Viikonloppu meni ohi kuumuudessa Duisburgin marinassa ja aamusta suoriuduimme matkaan, pois Reiniltä. Satamasta oli siis kolmen kilometrin matka takaisin Reinille, jota myöten ajoimme myötävirtaan toiset 3 kilometriä. Sitten käännyimme Ruhr-joelle, sillä Hafenkanaalin sulku, Meidenburg, on kiinni heinäkuun loppupuolelle asti. Vajaan 3 km jälkeen jouduimme taas suluttamaan, pitkästä aikaa. Duisburgin sulku (km 2,5, 5 m ylöspäin) sujui meiltä oikein mukavasti ja kahden kilometrin päästä käännyimme vasemmalle, pois Ruhr-joelta. Lyhyt yhdyskanava johti meidät Rhein-Herne-kanaallin, jonka ensimmäinen sulku siis oli pois käytöstä. Tämän kanaalin pituus on 49,2 km ja siinä on 5 sulkua. Nyt nopeusrajoituksena on 12 km/h, eikä virtausta juuri ole. Oberhausen sulku (km 5,5, 4,1 m ylös), Gelkirchenin sulku (km 23, 6,5 m ylös), Wanne-Eickelin sulku (km 30, 8,1 m ylös) ja Herne-Ost (km 36, 12,6 m ylös),) sujuivat kuin vanhasta muistista. Viimeisellä sululla saimme ilmoituksen, että kelluvat pollarit ovat oikealla seinustalla, kun olimme ottamassa kiinni vasemmalle puolelle, kiitos siitä sulkumestarille. Pian kiinnityimme Hernen Gastrop-Rauxel –marinan vieraslaituriin (km 38) joen puolelle. Tätä marinaa ei ole mainittu vuodelta 1995 peräisin olevassa reittikirjassamme, vaan Duisburgin satamakapteeni oli kertonut sen sijainnin meille.



Tiistai 7.7. yksi kanaali päätökseen


Aamulla ihailin sataman kauniita kukkasia, ennen kuin lähdimme taas liikkeelle. Ilmoittautuessamme olisimme saaneet jonkinlaisen alennuskupongin sataman Gaststätteen, vaan emme käyttäneet tilaisuutta hyväksemme; kuvasin vain lähtiessämme rakennuksen.


Matkalla totesimme tämän Rhein-Herne –kanaalin siltojen olevan aika värikkäitä ja siltoihin oli merkitty nimi ja tarkka paikka.


 Rakennustyömaitakin oli muutamia ja eräässä kohdassa oli niin kapeaa, että jouduimme melkein pysähtymään vastaantulevan laivan kohdalla. Kokonaanhan emme oikeastaan voi pysähtyä, koska silloin purjevene ei ole ohjattavissa. Turvallisesti kuitenkin mahduimme tšekkiläisen laivan kanssa samaan kapeaan kohtaan.

Entinen sulkukammari...
Kaksi ja puoli tuntia ajettuamme loppui Rhein-Herne –kanaali kilometrillä 45,6 ja jouduimme Dortmud-Ems -kanaalille. DEK on alkanut 15 km aiemmin kaakosta Dortmundista jatkuakseen 260 km Emdeniin ja kääntyi nyt meidän käyttöömme, kun RHK yhtyi siihen.  Kiinnityimme Motorbootclub Lünen laituriin Waltropissa entisen sulun alapuolelle.  Koska olimme perillä jo puolen päivän aikaan, lähdimme katsomaan nähtävyyksiä saman tien. Päivä oli kaunis, vaan ei kuitenkaan onneksi tuskaisen kuuma, joten alueeseen tutustuminen ei ottanut liikaa voimille. Täällä on Schleusenpark Waltrop, jossa on 1899 valmistunut laivahissi (13,5 m) ja sulku vuodelta 1914. Uudet vastaavat vuodelta 1962 ovat nykyisin DEK -kanaalin pohjoisimmassa haarassa.
Kävelyreissullamme pistäydyimme myös RHK:n toisella puolella, mutta emme havainneet siellä supermarkettia. Veneessä oli kuitenkin raaka-aineita, joten saimme taas vatsat täyteen Kapun kokkaamaa ruokaa ennen nukkumaan menoa…


Keskiviikko 8.7


Pääsimme liikkeelle taas ennen yhdeksää ja aloitimme Dortmud-Ems –kanaalin kulkemisen pohjoiseen päin. Ohitimme Wesel-Datteln –kanaalin suun ja kuvasin tulvavesiportin ja aquaduktin.

Aquaduktissa tien yli...

Ajoimme toisen veneen perässä hiljalleen, vaan jossain vaiheessa Kapu meni siitä ohi, kun muistimme, että enää ei olekaan sulutuksia. Pian tuli jossain mutkan jälkeen vastaan työmaa, jossa kaivettiin kanavaa leveämmäksi. Kauempaa katsoen koko väylä oli tukossa. Katsoin Maps-karttaa pilleriltäni ja totesin, että olimme ajaneet väärään väylään kilometri aiemmin, jolloin kanava oli haarautunut saaren molemmille puolille. Ja Kapuhan tottelevaisena käänsi veneen ympäri ja väänsi kaasukahvaa. Pian olimme kanavan haarautumiskohdassa ja samalla Kapu mainitsi takaamme tulevan jokilaivan. Siis työmaan ohi pääsi kuitenkin, ja nyt selvisi, että se toimen haara oli vanhaa kanavaa. Minua suututti ja hävetti osaamattomuuteni ja hätäilyni, vaan menimme hyvässä järjestyksessä takaisin ja pääsimme työmaan ohi. Jatkoimme matkaa ja huomasimme aiemmin ohittamamme veneen menneen nyt puolestaan ohitsemme. Ajelimme hiljalleen sen perässä, kunnes tulimme Münsterin kaupungin kohdalle. Silloin vene kääntyi vasemmalle, jonnekin altaaseen. Jatkoimme matkaa, koska olin katsonut kirjastamme, että sopiva tukikohta Münsteriin tutustumista varten olisi muutaman kilometrin päässä juuri ennen sulkua. Monasteria Yacht-Club Münster osoittautui kuitenkin meille sopimattomaksi, joten käännyimme taas kerran ympäri ja menimme sinne, minne edellämme ajanut venekin oli kääntynyt. Paikka osoittautui vanhaksi satama-altaaksi, joka oli aivan kaupungin sydämessä. Vettä ei rantamuurin vierellä ollut liiemmälti, vaan Kapun onnistui kuitenkin ajaa vene sopivaan paikkaa ja pääsimme kiinnittäytymään kauniin Kahlua-veneen eteen.

SeijMer Münsterissä 

Löysimme Mapsista tankstellen ja Kapu kävi muutaman sadan metrin päässä ostamassa dieseliä pänikät täyteen. Laituripaikalla ei tietenkään ollut mitään palveluita, paitsi muutaman metrin päässä olevat hotelli ja ravintolat. Meidän veneemme kohdalla oli jazzklubi, joka yöllinen äänimaailma ei ollut musiikkia nukkumista yrittäville korvillemme.

Torstai 9.7. Kaupunkikierros Münsterissä

                                             
Sankt Paulus Dom
Aamusta satoi taas, kuten eilen illalla ja yölläkin. Kun sade näytti loppuneen, sonnustauduimme kaupunkikierrokselle lähtöön. Juuri, kun saimme kengät jalkaan, alkoi sade uudestaan. Odottelimme liki tunnin ja sitten ilma kirkastui. Kävelimme rantakatua ja pian olimme alittaneet radan kahta eri tunnelia käyttäen. Päädyimme rautatieasemalle, josta saimme kartan mukaamme ja löysimme tien keskustaan. Sade yritteli alkaa uudestaan juuri, kun olimme konditorian kohdalla, joten sopivasti sateensuojassa nautimme päiväpalan. Haimme turisti-infosta puhtaan, piirtämättömän kartan ja suunnistimme ensin raatihuoneelle ja kirkoille. Viikonloppuna oli tulossa joku kaupunkijuhla, joten kulku aukioilla oli vaikeaa erilaisten rakennelmien ja telttojen pystytysten takia. Vierailimme Sankt Paulus-tuomiokirkossa, katolisessa Liebfrauen Überwasser –kirkossa ja Stadt –und Marktkirche St. Lambertissa.         

 Katselimme näyteikkunallista norsuja, jonkun matkatoimiston sponsoroimaa hiekkaveistosten rakentamista ja katsastimme upean St. Clemens-kirkon. Ihmettelimme myös Radstationen –rakennusta, joka näytti olevan vartioitu fillareiden parkkihalli. Hinnottelu näytti olevan puolipäivästä kuukausimaksuun ja tila aivan täysi. Kaupungissa ilmeisesti riittää polkupyöräilijöitä…


Saavuimme veneelle ruokakaupan kautta vasta vähän ennen seitsemää ja lähdimme saman tien eteenpäin. Ilmoittauduin Münsterin sululla (km 71,5, 6,2 m alas) kuten aiemminkin: Wir faren zu Berg. Sulunhoitaja puhui jotain, jota en tietenkään ymmärtänyt, vaan koska valo oli vihreänä, ajoimme Organza-laivan perässä sisään sulkuun. Vasta silloin huomasin, että tämä sulku ei enää nostakaan meitä ylös, vaan vie 6,2 metriä alas. Ilmoittauduin uudestaan anteeksipyydellen…
Meillä oli vain 8 kilometrin matka sululta Marina Alte-Fahrt Fuestrupiin, jonne saavuimme puoli yhdeksän maissa. Paikalla ei tietenkään ollut enää satamakapteenia, mutta saimme vessa- ja porttikoodit ravintolasta. Samalla huomasin, että täällä on mahdollisuus maksulliseen pyykinpesuun, joten päätimme jäädä tänne kahdeksi yöksi.

Perjantai 10.7 Taas pyykinpesua


Pesin ja kuivatin koneellisen pyykkiä päivän aikana. Suihkussa ja vessassa oli välillä tungosta, koska täällä olevan camping-alueen väki käytti samoja tiloja, mutta pesukonetta ei näyttänyt käyttävän kukaan muu kuin minä. Hafenmeisterin tapasimme vasta viiden maissa ja maksoimme kahdesta yöstä satamamaksun. Teimme kävelylenkin kauniissa, ei liian kuumassa ilmassa kanavan rannalla ja katsastimme Ems-joen, joka virtasi DEK -kanaalin alla. Illalla olimme ulkoruokinnassa, kun kymmenien muiden kanssa nautimme päivällisen Gaststätte zum Fährhausissa. Me söimme paistettua maksaa, taas annos puoliksi…

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti