sunnuntai 2. elokuuta 2015

15.-20.7. Kanavan vaihto kohti pohjoista

Keskiviikko 15.7.


Lähdimme Mindenin marinasta tankattuamme ensin ilmoittautumislaiturin hanasta ”juomavettä”
veneen tankkiin ja juomavesipulloihimme. Emme keittämättä juo täällä raanavettäkään, emmekä tankkiin mielellämme laita muuta kuin Drinkwasseria.

Ajoimme Mittellandkanaalia viitisen kilometriä, jolloin tulimme kohtaan, josta pääsee kääntymään Weser-joelle pohjoiseen, ja tietenkin sieltä pois MLK-kanaalille. Uudessa Aquaduktissa ylitimme sen Weser-joen, ja 45 kilometrin päässä käännyimme Hannover-Linden kanaalille. Siellä oli 2,2 km päässä Seelzen Mootorboot-Sportclub, jonne juuri ja juuri pääsimme laituriin, sillä vettä oli taas aika niukasti. Hafenmeister lohdutti sanomalla, että pohja on vain mutaa…
Ennätimme kauppareissulle satamaan tulon jälkeen, kun naapuriveneen tanskalainen neuvoi meille tien. Matkaa oli toista kilometriä ja teimme sen kävellen. Kapun vasen jalka on kuitenkin turvoksissa, vaikka yritämme kävellä niin paljon kuin mahdollista. Illalla kävimme suihkussa, jonne oli myös kunnon kävelymatka.
Täälläkin on ravintola Hafenblick, vaan sen ruuat näyttivät sen verran kalliilta, että söimme tavalliseen tapaan Kapun kotiruokaa.

Torstai 16.7.

Lähdimme liikkeelle vasta puoli yhdentoista maissa, sillä meillä ei olisi kovin pitkä ajomatka. Vain 15 km päässä melko tapahtumaköyhän matkan jälkeen ajoimme Hannoverin venesatamaan. Ensin pääsimme hätäisesti reunalaituriin, ja minä menin kyselemään satamakapteenilta kiinnittymispaikkaa. Hän totesi, että siihen ei voinut jäädä, kun paikalle oli tulossa 20 metrinen vene. Hän osoitti meille paikan ensimmäisen laiturin päästä, vaan se oli suoraan kanavassa ja vene keikkui valtavasti. Kun saimme veneen siihen kiinni, tuli hän uudestaan aj ohjasi meidät paremmalle paikalle seuraavaan laituriin. Nyt olimme sellaisessa paikassa, että voisimme jäädä viikonlopuksi tutustumaan Hannoveriin.
Kävimme saamamme kartan ohjeiden mukaan lähimmässä konditoriassa päiväpalalla ja takaisin tultuamme oli lipputankoon vedetty vierailumme kunniaksi Suomen lippu; aivan uusi, suoraan pakasta vedetty.



Auringonlasku oli ihan katsomisen arvoinen…


Perjantai 17.7.

Lähdimme puolenpäivän jälkeen käymään kaupassa ja huoltoasemalla. Päivä oli kuuma, joten emme jaksaneet lähteä kaupunkikierrokselle.
Sataman läheisyyteen rakennetaan asuintaloja, joiden julkisivut ovat paikalla muurattuja. Näin katolta heitettävän jotain, joka ei ollut onneksi ilmeisesti mitään kovin kovaan. Katolla ollut kaveri huusi ensin jotain, sitten alhaalla ollut vastasi siihen ja sitten lensi; ainakin viisi kertaa. Nopea tapa siivota…



Lauantai 18.7.


Lähdimme kaupunkikierrokselle linja-autolla, jonka päätepysäkki on aivan sataman läheisyydessä. Kävimme ensin parissa kirkossa, ja kolmannessa paikallinen henkilökunta innostui esittelemään meille mm. aivan vieressä ennen sotaa olleen juutalaisen kirkon historiaa sanoin ja kuvin. 
Sunnuntaisin Hannoverissa on mainosten mukaan suuri kirpputori, vaan me kävelimme jo nyt aika monen kirpputoripöydän lomassa eräässä puistossa Leine-joen varrella.


Raatihuoneella katselimme pienoismalleista, millainen Hannover on vuosisatojen kuluessa muuttunut. Mieleen jäi varsinkin se, millainen kaupunki oli 2. maailmasodan pommitusten jäljiltä.
Meillä oli ryhmäpäivälippu, jolla olisimme saaneet ajella mielin määrin päivän aikana. Joten käytimme tilaisuutta hyväksemme ja nousimme ratikkaan, joka ajoi jonnekin. Hyppäsimme kyydistä jossain, ja jatkoimme matkaa bussilla. Se meni kuitenkin ”vika suuntaan”, joten jäimme siitä pois ja olimme menossa Chirstuskircheen, kun minä kompastuin ja kaaduin. Minuun ei paljoa sattunut, mutta kamerani 50 millinen ”varalinssi” meni aivan kokonaan rikki. Ja lisäksi se kirkko oli suljettu, joten vähän otti hermoon…

Illemmalla suihkussa käynnin yhteydessä juttelin sveitsiläisen vanhan rouvan kanssa. Hän kertoi olevansa 75-vuotias arkkitehti, joka miehensä kanssa viettää kesät veneillen ja nauttien elämästä. Veneen he säilyttävät talvisin Hollannin Swollessa, jossa mekin kesällä 14 olimme käyneet. Ihana rouva…

Sunnuntai 19.7.


Jätimme Hannoverin sataman aamusateen jälkeen vasta juuri ennen puoltapäivää. Tunnin ajon jälkeen olimme suluttamassa. Sulku Anderten (km 174,2, 14,7 m ylös) sujui hyvin jokilaivan kera ja pääsimme jatkamaan matkaa kello yhden aikaan.  Matka eteni 12 km tuntinopeudella, vastaantulijoita oli melko paljon. Täällä ihmetyttää hiekan kuskaaminen puskuproomuilla, jotka työntävät paljon vettä sivuun tasaisella keulallaan.



Kuvasin taas jonkun linnun, lienee kalasääksi, vaikka kuvasta ei rotunsa ehkä selviäkään…



39 kilometrin jälkeen käännyimme Salzgitter-kanaalille MLK kilometriltä 213,5. Kahden kilometrin ajon jälkeen käännyimme, juuri ennen sulkua, vasemmalle kapeaan sillanalusväylään ja saavuimme Heidangerin venesatamaan. 



Viehättävä paikka, joka oli paljon suurempi kuin miltä ensi näkemältä näytti. Kävimme ilmoittautumassa rantaravintolassa, jossa oli joku yksityistilaisuus. Ravintolassa oli viehättävä, kukkien ja palmujen täyttämä terassi, jossa ruusut tuoksuivat.



Maanantai, 20.7.

Jätimme Heidangerin marinan yhdeksän maissa maanantaiaamuna ja jatkoimme yksitoikkoista ajoamme Mittellandkanaalilla. Kilometrillä 233,7 jätimme MLK-kanaalin taaksemme ja käännyimme pohjoiseen ja Elbe-Seitenkanaalille. Sitä suoraa, yksitoikkoista väylää jatkoimme 60 kilometriä, kunnes tulimme Uelzen- sululle (km 60,6, 23 m alas). Pääsimme sulutukseen jokilaivan ja kolmen huviveneen kanssa. 23 metrin alas lasku kesti vain varttitunnin. 

Jatkoimme matkaa vielä 5 kilometriä, kunnes tulimme Uelzenin venekerhon sataman kohdalle. Vaan sielläpä ei ollutkaan tarpeeksi vettä meille kölin alle, joten jouduimme ajamaan muutama sata metriä eteenpäin. Käännyimme WSA:n satama-altaaseen, jossa oli yksi huvivene laiturissa. Saimme veneemme kiinnitettyä ja totesimme, että emme lähde talsimaan takaisin päin marinaan ilmoittautumaan.  Eihän meille ollut tarjolla muita mukavuuksia kuin se laituripaikka…



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti