torstai 27. elokuuta 2015

5.-7.8. Historiaa

5.8. Järvimatkailuakin

Jätimme aamulla Brandenburgin viehättävän marinan

ja matka jatkui mutkittelevaa jokea myöten parikymmentä kilometriä, jolloin emme jatkaneet kanavalle, vaan käännyimme Havelia etelään, kohti järviä. 23 kilometrin motoroinnin jälkeen saavuimme Templiner Seellä olevaan Yachthafen Potsdamiin. Tällä järviosuudella oli kait neljä sillanalitusta ja ihan pieni pätkä ilmeisen rakennettua kanavaa. Ja koska kyseessä oli melko laajat järvet, oli joka niemen notkelmassa ja lahden poukamassa venesatama, ja tosi paljon veneitä, myös paljon purkkareita.

Ilmoittauduimme Potsdamin Havel Marinan satamakonttoriin iltapäivällä ja saimme erittäin asiantuntevan ja perusteellisen selostuksen melkein kaikesta mahdollisesta; englannin kielellä, joten Kapukin ymmärsi asiat…
Paikalla oli WLAN, joka vain aika ajoin ylettyi veneellemme. Saimme kuitenkin etsittyä Biergartenin osoitteen ja lähdimme iltakävelylle etsimään mukavaa ruokapaikkaa. Ja löytyihän se Biergarten, jossa ei kuitenkaan ollut tarjolla himoitsemiamme grillattuja kylkiluita. Söimme kohtuullisen hyvät annokset kanasalaattia ja uuniperunaa suht mukavaan hintaan.

Iltakävely juna-aseman kautta veneelle oli ihan virkistävä ja samalla näimme, mistä aamulla saattaisimme lähteä Berliiniin käymään. Olimme nimittäin päättäneet viipyä Potsdamissa 4-5 päivää ja vieraille Berliinissä junalla, sillä siellä ei kuitenkaan olisi veneellemme sopivaa parkkipaikkaa keskikaupungilla.

6.8. Kuumaa karussa lepäämällä

Tänään oli niin kuuma, että emme lähteneet minnekään, vaan lepäsimme veneessä ja kävisimme läheisessä kaupassa.

7.8. Fillarointia Sansoucin puistossa

Aamupäivällä lähdimme pyöräilemään kohti Potsdamin suurinta turistikohdetta, Sanssouci-puistoa.
Ensimmäisellä, eteläisimmällä portilla oli suuri kyltti, joka kielsi viemästä polkupyöriä puiston alueelle; tai noin minä tekstin ymmärsin. Fillaroimme eteenpäin ja seuraavalla portilla ei moista kylttiä näkynyt ja soratiellä oli paljon polkupyörän renkaan jälkiä. Siispä siitä sisään, pilleriltä hieman osviittaa puiston tiestöstä ja polkemaan. Ensin tulimme Charlottenhofin linnalle.

Sisään emme menneet, sillä se olisi maksanut. Jatkoimme matkaa pohjoiseen päin ohi Römishe Bäder’eiden ja läpi pienen kahvilan, puron yli ja sitten käännyimme asfaltoitua tietä länteen. Kilometrin poljettuamme saavuimme puiston länsipäähän, jossa näytti olevan pääsisäänkäynti, sillä siellä on vierailijakeskus. Emme kuitenkaan menneet sinne, vaan ihailimme korjausten alaisena olevaa Neues Palais’ia ja siihen liittyviä rakennuksia, niitäkin vain ulkoa päin. Upeata katsottavaa.
Neues Palais

Matkamme jatkui puiston pohjoisosaan, jossa näimme vilaukselta Belvederen ja sen viinitarhat.
Osa Belvederen linnan rakennuksia...
Pyöräilimme pitkin puiden varjostamia polkuja ja teitä ja vihdoin muutaman mutkan jälkeen saavuimme toiselle vierailijakeskukselle, puiston itä-koillisosaan. Täällä on mm. historiallinen mylly, jota vilkaisimme, ja jatkoimme matkaa Sanssoucin linnalle. Polkupyörät oli nyt jätettävä parkkiin, kun niitä ei puiston tähän osaan saanut viedä, ainakaan tästä sisäänkäynnistä. Itse linna ei kovin linnamainen rakennus ole, vaan komea kumminkin, kuten myös puutarha suihkulähteineen ja puisto se ympärillä.

Ilma oli edelleenkin kuumaa, vaikka oli pilvistä, ja viihdyimme aukeilla paikoilla mahdollisimman vähän aikaa.Kun lopulta pääsimme taas pyöräilemään, huomasimme eksyneemme sinne ”kiellettyyn ” puiston osaan, josta emme meinanneet löytää tietä pois. No pillerin mapsista taas vähän osviittaa ja kiinalaisen rakennuksen kautta pääsimme vihdoin pois tuosta sokkeloisesta, kauniista puistosta.

Epäonnistunut panoraama Kiinalaisesta rakennuksesta

Loppuiltapäivä menikin sitten taas veneessä hikoillessa ja levätessä.